Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Elke vriendschap is anders. Anders goed, anders slecht. Anders gek, anders droef. Altijd anders, maar altijd mooi. Samen kattenkwaad uithalen, je diepste geheimen delen, elkaar troosten of gewoon erg hard samen lachen. Of je nu 7 of 77 bent: zonder vrienden kun je niet leven! Verre vrienden bundelt tien herkenbare en aanstekelijke verhalen waarin vriendschap centraal staat. Op zoek naar meer kleur en smaak vroegen bekroond auteur en theatermaker Michael De Cock en bekroond illustratrice Gerda Dendooven aan hun eigen vrienden om mee te werken aan deze bundel. Het zijn de stemmen van vandaag en morgen, die nooit eerder schreven of werkten voor jonge lezers. Het resultaat is een tot de verbeelding sprekend boek met verhalen en illustraties. Inclusief een prachtige cd met verhalen en muziek. Met verhalen van: Fikry El Azzouzi, Mira Bertels, Abbie Boutkabout, Michael De Cock, Laïla Koubaa, Rachida Lamrabet, Freek Mariën, Gerardo Salinas, Maud Vanhauwaert, Annelies Verbeke, Orlando Verde Met illustraties van: Liene Bouwen, Maria Canfield, Shamisa Debroey, Gerda Dendooven, Brecht Evens, Roman Klochkov, Brecht Vandenbroucke, Wide Vercnocke, Martha Verschaffel, Sarah Yu Zeebroek.
Literature --- vriendschap (themawoord fictie) --- lager onderwijs 3de graad (doelgroep) --- intercultureel onderwijs --- Jeugdboeken --- Fiction --- Anderstalige jeugdboeken --- Prentenboeken --- multiculturele samenleving --- C3 --- jeugdliteratuur --- vriendschap --- Vriendschap --- Voorlezen --- Kortverhalen --- Jeugdboek 10+ --- JB VERR --- 478.1 --- anderstalige kinderboeken --- Omundo --- Kunst en cultuur --- PXL-Education 2015 --- kinderliteratuur --- basisonderwijs --- Sociology of culture --- Didactics of social education --- vriendschap.
Choose an application
History of education and educational sciences --- Christian religious orders --- History of Belgium and Luxembourg --- anno 2000-2009 --- anno 1800-1999 --- Ghent --- Nieuwen-Bosch (Gent) --- Gent --- onderwijs --- 1810 - 2010 --- Nieuwen-Bosch (Gent). --- Gent. --- 1810 - 2010.
Choose an application
Op de dvd worden Kader Abdolah, Durre Ahmad en Cyrille Vael uitvoerig bevraagd over de noodzaak van verbeelding, droom en symboliek. Visueel antropoloog Laurent Van Lancker brengt hen in beeld. Meer dan ooit is er nood aan interculturele dialoog. Kinderen kunnen best van jongs af in die dialoog opgevoed worden. Het onderwijs zou de grote voortrekker moeten zijn. Maar waar halen leerkrachten hiervoor de inspiratie? Marc Colpaert zet hen op weg. Vertrekkend vanuit zijn persoonlijk verhaal en rijke levenservaring betrekt hij de lezer op zijn zoektocht naar de plaats en de betekenis van de ander. De queeste voert ons weg uit de filosofische en psychologische dwalingen van de 20ste eeuw. Martin Buber, Emmanuel Levinas en Ivan Boszormenyi-Nagy worden op een ongebruikelijke manier voorgesteld en getoetst op hun betekenis voor de interculturele dialoog. Zij zijn een opstap naar nieuwe manieren van werkelijkheidsbeleving, die beeldrijk verwoord worden door schrijvers en kunstenaars als Edwin Jacobs, Karen Armstrong, Raimon Panikkar, Durre Ahmad, Kader Abdolah, Chokri ben Chikha en vele anderen. De conclusie is dat je de werkelijkheid niet alleen kunt vatten met de taal van de rede, met de logos. Elke cultuur geeft aan dat zingeving gerealiseerd wordt vanuit een ander taalgebruik, vanuit de taal van de mythos.
Interculturele opvoeding --- Intercultureel onderwijs --- Multicultureel onderwjs --- Lerarenopleiding --- 454.6 --- intercultureel onderwijs --- KHM --- interculturele opvoeding --- 37.017 --- #GGSB: Catechese (geloofsopvoeding) --- #GGSB: Geloof --- #GGSB: Pastoraal --- 734 Multicultureel onderwijs --- #KVHA:Interculturaliteit --- #KVHA:Interculturele communicatie --- #KVHA:Interculturele opvoeding --- #KVHA:Onderwijskunde --- 130 --- 371 --- cultuurfilosofie --- 130.2 --- 37 --- Abdolah Kader --- Ahmad Durre --- Armstrong Karen --- Boszormenyi-Nagy Ivan --- Buber Martin --- Jacobs Edwin --- Levinas Emmanuel --- Panikkar Raimon --- ben Chikha Chokri --- creativiteit --- filosofie --- lerarenopleiding --- onderwijs --- verbeelding --- 313 --- beeldvorming --- cultuurverschillen --- gelijke kansen onderwijs --- interculturalisatie --- symbolen --- 474.6 --- Creativiteit --- Godsdienst --- Koran --- Kunst --- Levinas, Emmanuel --- Mystiek --- Taoïsme --- Troje --- Volksgeloof --- Wetenschap --- intercultureel onderwijs (ler) --- 071293.jpg --- sociale opvoeding --- 37.017 Opvoedingsidealen --- Opvoedingsidealen --- Cultuurfilosofie. Cultuurpsychologie --- Onderwijskunde --- Rassen- en minderhedenvraagstuk - Vluchtelingenvraagstuk --- (zie ook: Mondiale vorming) --- (zie ook: onderwijs (wetenschap)) --- 008 --- 37.03 --- Philosophy and psychology of culture --- Teaching --- Islam --- departement Gezondheidszorg 07 --- 371.3:7 --- Onderwijs en diversiteit --- DVD's --- Interculturaliteit en beeldvorming --- Onderwijs ; leermethoden ; architectuur en kunst --- Contains audio-visual material --- Sociale agogiek --- Vrijetijds-, toerisme- en cultuuragologie. --- Intercultureel onderwijs. --- interculturaliteit --- islam --- Multicultural education --- Imagination --- Myth --- Study and teaching --- Opvoeding en onderwijs --- Interculturele pedagogiek --- Multiculturaliteit --- Onderwijs --- multiculturele samenleving --- Interculturaliteit --- 37.014 --- 071294.jpg --- 370 --- onderwijsfilosofie --- Sociology of culture --- Sociology of education --- Didactics of social education --- Primary education --- Secondary education --- Didactics --- Opvoeding --- Multiculturalisme --- Musiceren --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Catechese (geloofsopvoeding) --- Geloof --- Pastoraal --- Culture --- Philosophy --- Imagination (Philosophy) --- Intercultural communication
Choose an application
Visitor participation is a hot topic in the contemporary world of museums, art galleries, science centers, libraries and cultural organizations. How can your institution do it and do it well? The Participatory Museum is a practical guide to working with community members and visitors to make cultural institutions more dynamic, relevant, essential places. Museum consultant and exhibit designer Nina Simon weaves together innovative design techniques and case studies to make a powerful case for participatory practice.Bron: https://www.bol.com/nl/p/the-participatory-museum/9200000005255918/
Museology --- Sociology of cultural policy --- museology --- audiences --- collaboration --- visitors --- museumbeheer --- cultuurparticipatie --- museumeducatie --- kunstparticipatie --- Musea --- Cultuur --- Cultuurparticipatie --- Innovatie --- Communication and culture. --- Museibesökare --- Museipedagogik --- Museologi. --- Museum exhibits. --- Museum visitors --- Museums --- Museumsbesucher. --- Museumsdidaktik. --- Musuems. --- Utställningar --- Visitor participation. --- Education --- Environmental aspects --- Environmental aspects. --- Philosophy. --- Social aspects. --- Museer. --- Musées --- Visiteurs de musée --- Objets exposés. --- Communication et culture. --- Educational aspects --- Aspect éducatif --- Philosophie. --- Aspect sociale. --- Éducation --- Aspect social. --- museologie --- museum --- 82:7 --- #SBIB:316.7C324 --- #SBIB:316.7C325 --- #SBIB:316.7C318 --- 82:7 Literatuur en kunst --- Literatuur en kunst --- Culturele infrastructuur: musea --- Culturele infrastructuur: culturele noden en behoeften --- Culturele participatie --- Museum --- Toerisme
Choose an application
Het handboek bevat algemene beschouwingen over erfgoed in Europa en spitst zich toe op de manier waarop leerkrachten dit erfgoed in hun lessen kunnen integreren, zowel in het basis- als in het secundair/voortgezet onderwijs. De teksten zijn geschreven met het oog op de praktijk. Het boek besluit met een reeks van 34 inspirerende praktijkvoorbeelden uit vijf Europese landen en een selectieve bibliografie over het onderwerp.Uit de inhoud: Een klasreis naar vroeger, met de blik op de toekomst - Erfgoededucatie, Europa en identiteit - Leren met en van erfgoed - Erfgoedprojecten in alle maten - Voorbeelden uit de praktijk
Didactics of secundary education --- vakoverschrijdende thema's --- Didactics of history --- cultureel erfgoed --- Didactics of the arts --- History of civilization --- Didactics of primary education --- Cultureel erfgoed --- Enseignement --- Europa --- Europe --- Onderwijs --- Patrimoine culturel --- onderwijs --- Vakoverschrijdend werken --- Projectonderwijs --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- 905.1 --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Kleuteronderwijs --- Cultureel erfgoed ; onderwijs --- Cultuurgeschiedenis; algemeen --- onderwijs. --- Onderwijs. --- #SMV:museum --- C3 --- erfgoed --- handboek --- Europa [werelddeel] --- erfgoededucatie --- #VCV monografie 2005 gratis --- #FARO gidsen_publiekswerking --- 72.025 --- 456.6 --- 476.4 --- 485.6 --- Basisonderwijs --- Erfgoededucatie --- Geschiedenisonderwijs --- Musea --- cultuurgeschiedenis --- didactiek (ler) --- 102785.jpg --- Erfgoed --- #BSCH: vak : geschiedenis --- Kunst en cultuur --- renovatie, monumentenzorg, erfgoed --- Geschiedenis - Maatschappijleer --- Geschiedenis --- Schoolbooks - Didactic material --- cultureel erfgoed.
Choose an application
Iedereen heeft als kind op de schoolbanken gezeten en koestert daar voornamelijk mooie herinneringen aan. Tien op tien en een kus van de juffrouw geeft onze eigen herinneringen een plaats in de omvangrijke geschiedenis van het lager onderwijs in Vlaanderen. Deze geschiedenis begint al bij Karel de Grote, en zelfs lang daarvoor. Door de eeuwen heen is het dagelijkse reilen en zeilen op school drastisch veranderd. Maar de hoofrolspelers zijn altijd de onderwijzer, de kinderen en hun klas gebleven. Dit rijkelijk geïllustreerde naslagwerk bevat een schat aan historische feiten, leuke weetjes en pittige anekdotes over de lagere school in Vlaanderen en biedt tevens een antwoord op vele intrigerende vragen. (Bron: covertekst)
onderwijsgeschiedenis --- History of education and educational sciences --- Primary education --- Flanders --- onderwijs --- Vlaanderen --- 373.3 --- 371 <09> <493> --- #SBIB:949.3H1 --- #SBIB:316.334.1O120 --- 472.1 --- Didactiek --- Geschiedenis --- ICT --- Kinderen --- Lager onderwijs --- Onderwijsgevenden (leraar, onderwijzer(es), kleuterleid(st)er) --- Participatie --- Uitwisselingsproject --- Zorgschool --- Basisonderwijs ; Vlaanderen ; geschiedenis --- 081610.jpg --- Basisonderwijs --- Geschiedenis van het onderwijs--België --- Geschiedenis van België: godsdienst en cultuur --- Onderwijssociologie: geschiedenis van de opvoeding en onderricht --- "(zie ook: wiskunde (didactiek; s.o.))" --- (zie ook: filosoferen (kinderen)) --- 371 <09> <493> Geschiedenis van het onderwijs--België --- Provincie West-Vlaanderen --- Socioculturele geschiedenis na 1830 (kennisdomein) --- basisonderwijs --- geschiedenis --- Vlaanderen.
Choose an application
Veertien gesprekken met Nederlandse en vijf met Vlaamse oud-leerlingen van kahtolieke meisjespensionaten, vormen de baisis van dit boek. Hun herinneringen dateren van de periode 1920 tot 1965. Hen werd volgende vragen gesteld: "Hoe zag het dagelijks leven in het klooster eruit?", "Hoe was de omgang met andere meisjes en met de zusters?", "Hoe gingen jonge vrouwen binnen de muren van de kostschool om met hun ontluikende seksualiteit?" en "Wat voor waarde hechten zij naderhand aan hun kostschooltijd?".
onderwijs --- kostschool --- 1920 - 1965 --- Nederland --- Vlaanderen --- dagelijks leven --- internaten --- Nederland [land in werelddeel Europa] --- Vlaams Gewest [gewest in land België - BE] --- meisjes --- katholiek onderwijs --- lager onderwijs (x) --- middelbaar onderwijs (x) --- interbellum (x) --- na 1945 (x) --- iconografisch materiaal --- #gsdbP --- 37 <09> <492> --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs--Nederland --- 37 <09> <492> Geschiedenis van opvoeding en onderwijs--Nederland --- History of education and educational sciences --- Belgium --- Netherlands --- Boarding schools --- History --- Flanders (Belgium) --- Catholic schools --- Women --- Education [Secondary ] --- 37 <09> <493> --- 371.8 --- 371.8 Schoolleven --- Schoolleven --- 37 <09> <493> Geschiedenis van opvoeding en onderwijs--België --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs--België --- Geschiedenis van opvoeding en pedagogiek --- België --- Book --- Daily life --- Experiences --- 1920 - 1965. --- Nederland. --- Vlaanderen.
Choose an application
Het is winter en steenkoud. De akkers zijn bevroren en er heerst honger. Ook de weg is spekglad. Wanneer Moos, het paard van de boer valt, moet het geslacht worden. Dat betekent vlees, maar voor wie?
Dutch literature --- hebzucht (themawoord fictie) --- Sinterklaas (themawoord fictie) --- prentenboeken (genre) --- Armoede --- Sinterklaas --- Voedselprobleem --- Winter --- Jeugdboeken 07-09 jaar --- Jeugdboeken 10-12 jaar --- Boekillustratie --- Prentenboek 8+ --- Prentenboeken --- prentenboeken --- verhalen ; +8 jaar --- sinterklaas --- hebzucht --- Hebzucht --- Jeugdboeken --- Prentenboek --- honger --- winter --- wandaden --- PXL-Education 2019 --- kinderboek --- voorleesboek --- kleuters --- Dendooven, Gerda --- 880 --- jeugdliteratuur --- littérature jeunesse --- Sinterklaas.
Choose an application
Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- handboeken en inleidingen --- handboeken en inleidingen. --- Z371.8 --- Z++95/09 --- Basisonderwijs ; Vlaanderen ; geschiedenis --- History --- Primary education --- Flanders --- #gsdbP --- memoires --- lager onderwijs (x) --- schoolleven --- Vlaams Gewest [gewest in land België - BE] --- leraren --- leerlingen --- #A9302A --- 472.1 --- Basisonderwijs --- Vlaanderen --- Geschiedenis --- onderwijs --- Historische en vergelijkende pedagogiek. --- Lager onderwijs ; geschiedenis --- België --- 920 --- onderwijsgeschiedenis --- geschiedenis België --- histoire Belgique --- Vlaanderen.
Choose an application
Filosofie geraakt meer en meer ingeburgerd in het onderwijs. Ook de uren vrije ruimte in het secundair onderwijs krijgen hier en daar een filosofische invulling. Jongeren stellen zich allerlei vragen en grijpen graag de kans om daar met leeftijdgenoten over te praten. Het is goed als de school deze kansen kan bieden. Daarom is er nood aan goed materiaal om mee te werken. In dit boek vind je 30 uitgewerkte filosofielessen. Iedere les vertrekt vanuit een citaat uit het prachtige boek van Toon Tellegen Brieven aan Doornroosje. In de brieven van P aan Doornroosje komen allerlei levensbeschouwelijke thema's aan bod. Onderweg naar Doornroosje stelt P zich, net als elke jongere en net als elke zoekende mens, heel wat vragen over het leven en de dood, over willen en kunnen, over het mogelijke en het onwakkermaakbare. Het citaat roept onmiddellijk een aantal filosofische vragen op waarmee je in de klas aan het werk kan. De leraar vindt bij ieder thema basisinformatie over hoe grote denkers hierover nagedacht hebben. (Bron: covertekst) Filosofie geraakt meer en meer ingeburgerd in het onderwijs. Ook de uren vrije ruimte in het secundair onderwijs krijgen hier en daar een filosofische invulling. Jongeren stellen zich allerlei vragen en grijpen graag de kans om daar met leeftijdgenoten over te praten. Het is goed als de school deze kansen kan bieden. Daarom is er nood aan goed materiaal om mee te werken. In dit boek vind je 30 uitgewerkte filosofielessen. Iedere les vertrekt vanuit een citaat uit het prachtige boek van Toon Tellegen Brieven aan Doornroosje. In de brieven van P aan Doornroosje komen allerlei levensbeschouwelijke thema's aan bod. Onderweg naar Doornroosje stelt P zich, net als elke jongere en net als elke zoekende mens, heel wat vragen over het leven en de dood, over willen en kunnen, over het mogelijke en het onwakkermaakbare. Het citaat roept onmiddellijk een aantal filosofische vragen op waarmee je in de klas aan het werk kan. De leraar vindt bij ieder thema basisinformatie over hoe grote denkers hierover nagedacht hebben. Elk thema wordt afgesloten met een aantal creatieve verwerkingsopdrachten waar je als leraar een keuze uit kan maken, afhankelijk van de leeftijd en de interesse van jouw klasgroep.De lessen kunnen gebruikt worden voor een zeer ruime doelgroep. Zowel kinderen uit het 5de en 6de leerjaar, als jonge adolescenten uit de 3de graad van het secundair onderwijs zijn bezig met dezelfde vragen. De antwoorden die zij formuleren, de manier waarop zij hierover nadenken, zal natuurlijk sterk bepaald worden door hun leeftijd en levenservaring. Als leraar bepaal je dan ook zelf hoe ver je een bepaald thema uitwerkt, welke opdrachten jouw groep aankan.
filosofie --- Didactics of secundary education --- filosoferen met kinderen --- Didactics of primary education --- Didactics of philosophy --- didactiek --- Filosofie ; basisonderwijs --- Filosofie ; secundair onderwijs --- 150 --- 471.48 --- 478.9 --- Filosoferen met kinderen --- Lager onderwijs --- Tellegen, Toon --- basisonderwijs --- godsdienst --- secundair onderwijs --- 476.1 --- 5e leerjaar lager onderwijs --- 6e leerjaar lager onderwijs --- Basisonderwijs --- Dom --- Dood --- Emoties --- Geest --- Geluk --- God --- Goed en kwaad --- Leiderschap --- Lichaam --- Lijden --- Man --- Ontdekkingen --- Onzichtbaarheid --- Oorlog --- Reden --- Secundair onderwijs --- Taal --- Twijfelen --- Uitvindingen --- Vrouw --- Waarheid --- Zelfkennis --- 110 --- filosoferen : jongeren (ler) --- 101 --- Didactiek --- Filosofie --- Kinderen --- Methodiek --- Filosoferen met jongeren --- 073408.jpg --- Filosofie ; secundair onderwijs ; leermiddelen --- Geschiedenis van de wijsbegeerte --- Morele en religieuze opvoeding --- Overige vormingsgebieden --- Wereldoriëntatie; algemeen --- toegepaste filosofie --- Provincie West-Vlaanderen --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie
Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|